Hoe krijg je scholieren warm voor plantenwetenschappen? Deze docenten weten hoe het moet! Het Drachtster Lyceum wint, met het project Tuintjes voor de brugklas, de Enza Zaden Award voor de beste lessenreeks biologie. Enza Zaden wil met de prijs de interesse voor plantwetenschappen stimuleren. De veredelingssector heeft grote behoeften aan jongeren met een opleiding in deze richting. De prijs werd uitgereikt bij de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen (KHMW) in Haarlem.


v.l.n.r.:Jeroen Rouppe van der Voort (Enza Zaden), Reintsje van der Schaaf, Renate Otter en Celeste Koks (Drachtster Lyceum in Drachten)
 

Reintsje van der Schaaf, Celeste Koks en Renate Otter zijn échte ambassadeurs van het tuintjesproject. Van eind maart tot eind juni gaat iedere klas aan de slag met een eigen vierkante meter moestuin. Iedere leerling verbouwt hierin zijn eigen groenten, kruiden of eetbare bloemen en krijgt les over o.a. biodiversiteit, biologisch telen en bescherming tegen ziektes en ongediertes.

De jury vindt dat met dit project vroeg in de schoolcarrière een goede basis wordt gelegd voor het plantenonderwijs in de bovenbouw. Ze is ervan overtuigd dat het tuintjesproject leerlingen een basiservaring biedt die ze zich nog lang zullen herinneren.

De biologieleraren zelf zijn blij verrast met het winnen van de Enza Zaden Award. ‘We zijn bezig om lesmethoden voor biologie opnieuw te ontwikkelen en zoeken naar meer vormen van praktisch onderwijs, omdat dit leerlingen motiveert en hen helpt om theoretische kennis beter te verwerken. Deze prijs motiveert ons om hiermee door te gaan’.

De Enza Zaden Award werd op 28 november uitgereikt. De jurycomissie is benoemd door het Nederlands Instituut voor Biologie (NIBI) en de KHMW. Onderdeel van de prijs is een studiereis naar een vestiging van Enza Zaden in het buitenland en een uitnodiging om de vestiging in Enkhuizen te bezoeken.